31 Ekim 2016 Pazartesi

Kazalar İstatistikler ve Yorumlar

   Son zamanlarda üst üste açılan kaza başlıkları, forumda sık yapılan ehliyetli-ehliyetsiz sürücü, kadın sürücü-erkek sürücü karşılaştırmaları bende Türkiye’de gerçekler nelerdir konusunda bir düşünce oluşturdu ve kazalar hakkında bir araştırma yaptım.


Benzin fiyatı tartışmaları, ülkemizdeki yakıt kullanımı gibi konuları da inceleyince tartışılan ve iddia edilen gerçeklerle olan bitenin birbirleriyle pek de uyuşmadığını gördüm.
Muhtemelen forumda da tartışma yaratacak istatistikleri kendi yorumumla birlikte ekliyorum.

Aslında kişisel merakım, motosikletlerin kazaya karışma oranlarıydı.
Ama eşeledikçe muhtemelen size de ilginç gelecek rakamlara ulaştım.

Önce çok ilginç bir bilgi vereyim.
Hani bu yıl şu kadar motosiklet satıldı geçen yıl şu kadardı gibi istatistikler verilir ya.
Peki kaç motosiklet trafikten çekiliyor biliyormusunuz?

Tüik 2005 yılından bu yana trafikten çekilen araç sayılarını da vermiş.
Her yıl binlerce motosiklet trafikten çekiliyor.
Enteresan olan ise çekilen araç sayısının trafiğe giren araç sayısıyla doğrusal bir orantısının bulunmaması ve 2005 yılından bu yana bu sayı giderek artmış.
Geçtiğimiz yıl tam 55.157 motosiklet trafikten çekilmiş.
2005 yılında bu rakam  5.268
Motosiklet satışı artmamış aksine azalmış ve trafikten çekilen araç sayısı bir hayli fazla.
2013 yılı tam bir dönüm noktası çünkü tam 120.482 motosiklet trafikten çekilmiş.
Aynı yıl trafiğe kaydedilen araç sayısı 185.507




Bunun nedenlerinin araştırılması gerekiyor ama son birkaç senedir artan sigorta ücretlerinin bundaki etkisinin bir hayli fazla olduğunu anlamak için kahin olmaya gerek yok.
Bu trafikten çekme olayı sadece motosiklet için değil diğer araçlar içinde geçerli.

KARAYOLU
Habire yol yapıp duruyoruz ya.
Türkiye’de kaç km yol olduğunu biliyormusunuz?
2015 yılı itibariyle 238.776 km yolumuz var.
Peki eskiden ne kadardı?
Türkiye’de en uzun yol 2003 yılında mevcutmuş.
Tam 428.415 km.
Yanlış okumadınız. 2003 yılında bugünden neredeyse 190.000km fazla yolumuz varmış.,Ulem bunca yol nereye yapılıyor???




BENZİN Mİ MAZOT MU?

Ülkemizde 19.994.472 adet arç var.
Bu araçlardan 5.977.352 adedi benzinli.
4.358.751 araç LPG ile çalışıyor.
Mazotlu araç sayısı ise 9.576.896 adet.
İşin komik tarafı tam 81.473 aracın ne ile çalıştığı bilinmiyor.
Ben demiyorum Tüik diyor.



Bu kadar mazot tüketimi milyonlarca dolarımızın petrole gitmesi demek.
Türkiye yıllık mazot tüketimini ithal ettiği petrolden karşılayamıyor. Bu nedenle ayrıca bir de mazot ithal etmek zorunda kalıyor.
İthal edilen petrolden ayrıştırılan benzin ise ihtiyacımız olandan çok fazla.
Bu fazlalık benzini dışarıya ihraç ediyoruz.
Yine bir petrol ürünü olan Fuel oilde de durum aynı.
Ürettiğimiz fuel oili tüketemediğimiz için yurt dışına satıyoruz.
Benzin sattığımız ülkelerden Yunanistan ve Mısır aklımda kalmış.
Diğerleri için bilgim yok.

Bu konuyla ilgili birkaç yıl önce yazılmış bir makaleyi paylaşalım.


KİMİN BU MOTOSİKLETLER VE EN ÇOK HANGİ MARKA SATIYOR?

Ülkemizde 2.938.364 adet motosiklet trafikte fink atıyor.
Bunlardan 15.813 adedi ticari.
18.000 motosiklet ise resmi.
Kalan 2.904.551 motosiklet ise özel araç olarak kullanılıyor.

Peki ülkemizde en çok hangi marka tercih ediliyor.
Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de en çok satan marka Honda.
Geçen yıl Türkiye’de satılan 165.127 adet motosikletin 29.221 tanesini Honda satmış.
25.246 adet satışla Mondial ikinci sırada.
Üçüncü sırayı ise 19.583 adet satışla Kuba almış.



Vitesli motosiklet gurubunda en çok satan marka Kuba
Onu Mondial ve Honda takip ediyor.




Scooter gurubunda ise Honda’nın ezici bir üstünlüğü var.
Neredeyse diğer markaların toplamı kadar scooter satmış Honda.



MOTOSİKLETLERİMİZ KAÇ MODEL?

Şu an trafikte 3 milyona yakın motosiklet olduğunu yazdık.
Peki bu trafikte gezen motosikletler kaç model?
Tüik verilerine göre şu an trafikte olan motosikletlerden 413.674 tanesi 2006 model.
Bir başka deyişle en çok bindiğimiz motosikletler 10 yaşında.
230binden biraz fazla 2012 ve yine aynı sayılarda 2005 model motosikletler trafikte geziyor.
En az rastlanan motosiklet ise yaklaşık 12bin adetle 2002 modeller.
1966 yılından bu yana motosiklet satışlarında öyle müthiş denilecek bir patlama yaşanmamış.
Satışlar nüfus artışına paralel bir seyir izlemiş.
Yani motosiklet sayısı artıyor ama bu ilgi artıyor anlamına gelmiyor.
Ne trafik,ne ekonomiklik ve ne de pratiklik halkımızı motosiklete yöneltmemiş.
Bu durum motosikletin sevdirilmesi konusunda yeterli çalışmanın yapılmadığı anlamına geliyor.
Doğal olarak da bu durumda ülkemizde bir motosiklet kültürünün gelişmesini beklemek hayalcilikten öte gidemiyor.

Satış rakamlarından bahsetmişken 2. eli unutmayalım.
Türkiye’de yılda yaklaşık 300bin motosiklet el değiştiriyor.
Tam ifade etmek gerekirse geçen yılın 2.el pazarı 310.520 adet.

TATSIZ KONULAR

Gelelim bu yazının asıl konusu olan trafik kazalarına.
Yukarıda ülkemizdeki yol uzunluğunun azaldığını yazmıştık.
Fakat bölünmüş yol uzunluğumuz artmış.
Bu durumun trafik kazalarını azaltacağı öngörülüyordu.
Fakat aksine hem kaza sayısını ve de hem de kazaya karışma oranını arttırmış.
2002 yılında trafikte ki araçların kazaların toplam taşıta  oranı %50,8’iken  2015 yılında bu oran %65,6’ya çıkmış.
Rekoru 2011 yılında kırmışız.
Oran tam %76,4

Bu kazalardaki ölü sayımızın nüfusa oranı da artmış.
2002 yılında oran %0,06 iken 2015 yılında %0,09’a çıkmış.
(2002 yılı ölü sayımız 4093,
2015 ölü sayımız ise 7530)
Yaralanma oranımızda ise facia daha büyük.
2002 yılında olan kazalarda yaralananların nüfusa oranı %1,68’iken 2015 yılında bu oran %3,86’ya çıkmış.
(2002 yaralı sayımız 116.412, 2015 yılı yaralı sayımız 304.421)

Şunu da ekleyelim.
2015 yılında kaza sayısı tam;
1.313.359

HANGİ ARAÇ DAHA ÇOK KAZA YAPIYOR?

Geçtiğimiz yıl meydana gelen 1,300bin küsür kazanın 290bin civarı ölümlü ve yaralanmalı sonuçlanmış.
Bu kazaların neredeyse yarısını otomobiller yapmış.
Fakat tabi ki en çok araç sayısıda otomobillere ait.
Araçların trafikteki toplam sayısını yaptıkları kazaya oranlarsak en yüksek oran otobüslere ait %3,2
İkinci sırada minibüsler var. Bunların oranı %2
Üçüncülük %1,9 ile kamyonların.




Görüldüğü üzre ağır araçların ölümlü ve yaralanmalı kaza oranı oldukça yüksek.
Motosiklette bu oran %1,6
Yani iddia edildiği gibi motosiklete binmeyin ölürsünüz gibi bir şey söz konusu değil.
Motosikletle ölme veya yaralanma ihtimaliniz otomobille neredeyse aynı.
Otobüse binerseniz bu tehlike iki kattan fazla artıyor.


KADINLAR VE ERKEKLER

Herhalde hiç bitmeyen tartışma konusu kadınların araç kullanması hususunda.
Erkeklerin neredeyse tamamı kadınların araç kullanmayı bilmediği konusunda hem fikir.
Fakat hem kaza istatistikleri hem de sigorta şirketleri bunun tam tersini söylüyorlar.
Kusur bakımından bir eşitlik var diyebiliriz.
Geçen yıl kaza yapan erkek sürücülerin %49’u kusurlu bulunmuş.
Kaza yapan kadın sürücülerinin ise %47’si.
Yani oranlar birbirine yakın.
Fakat kaza yapma oranlarına gelince işler değişiyor.

Trafikte 20 milyon civarı erkek, 6 milyon civarında da kadın sürücü dolaşıyor.
Geçen yıl ölümlü ve yaralanmalı kazaların %95’ini erkekler, %5’ini de kadınlar yapmış.
Yani erkekler 275.500 ölüm ve yaralanmalı kaza yaparken kadınlar 15.000 kaza yapmış.
Yani her 1000 erkek sürücünün 13,5 tanesi  ölüm veya yaralanmaya sebep olurken
Her 1000 kadın sürücünün 3 tanesi bu tür kazalara karışıyor.
Kısaca erkekler kadınlardan neredeyse 5 kat daha yeteneksiz ve tehlikeli.
2007 yılından bu yana istatistikler birbirine yakın.
Daha öncesini bulamadım.


CEZALAR UYGULAMALAR

Yukarıda okuduklarınızdan trafik durumumuzun feciliği ortada. Peki bunu önlemenin ilk yollarından bir tanesi olan denetleme ne durumda?

Geçtiğimiz yıl motosikletler için tek kontrol olan kask ya da resmi adıyla koruyucu başlık ve gözlük kontrolü sonucu 74.427 ceza kesilmiş.
Bu rakam yaklaşık 3 milyon motosiklet kullanıcısının içinde sadece 74bin tanesinin kask takmadığı anlamına mı geliyor yoksa yeterli denetimin yapılmadığı anlamına mı?

Trafik kazalarının en önemli sebeplerinin başında hatalı sollama,aşırı hız ve alkollü araç kullanımı geliyor.
Geçtiğimiz yıl 110.226 kişiye alkollü araç kullandığı için ceza kesilmiş.

26 milyon ehliyetli sürücüden sadece 110bin tanesinin alkollü araç kullandığına inanalım mı?
Yine aşırı hız cezası 518.408 adet.
Ne kadarda hız sevmeyen bir milletiz görüyormusunuz.
Peki aşırı hızdan ehliyeti alınan sürücü sayısı kaç biliyormusunuz?
59
evet yanlış görmüyorsunuz sadece 59


KAZALAR NASIL OLUYOR?
Emniyet genel müdürlüğü sitesinde kaza istatistiklerini yayınlıyor.
Şu an 2016 yılı eylül ayına kadar olan bilgiler mevcut.
Bu istatistiklere göre 2016 yılında meydana gelen ölümlü ve yaralanmalı kazaların büyük çoğunluğu yandan çarpma şeklinde gerçekleşmiş.
Meydana gelen 139.776 ölüm ve yaralanmalı kazanın 41,143 adeti bu şekilde gerçekleşmiş.
24.261 yayaya çarpma
20.624 yoldan çıkma
14.721 arkadan çarpma
kazası gerçekleşmiş.




Bu kazaların 144.212 adedi sürücü kusurundan kaynaklanmış.
Bu kusurların 58.939 tanesi hızı ayarlayamamak.
18.712 tanesi ise kavşak geçiş önceliğine uymamak.
Yanlış manevra ve arkadan çarpma şeklinde de toplam 20 binden fazla kaza gerçekleşmiş.

2016 yılında en çok ölüm ve yaralanmayla sonuçlanan kaza yapan araç 115.175 adet ile otomobil,
ikinci 34.510 adetle kamyonet ve üçüncü 33.915 adetle motosiklet olmuş.

Enteresan bir memleketiz.
Tramvayla bile 46 kişiyi öldürmeyi başarmışız.
At arabasıyla 65 kişinin öldüğü ülkede normal deyip geçiyoruz.




EN ÇOK HANGİ İLDEKİLER ÖLÜYOR?

2016 yılında en çok ölüm ve yaralanmalı kaza 1200 adetle İstanbul’da meydana gelmiş.
2. sırada 1126 kaza ile Ankara var.
İzmir 997 kaza ile 3. sırayı almış.
Fakat en çok ölüm bu 3 ilimizden değil.
Bu konuda şampiyon Konya.
2016 yılında meydana gelen kazalarda Konya’da122 vatandaşımız hayatını kaybetmiş.


MOTOSİKLETLİ NEDEN ÖLÜYOR?

Evet şimdi dikkat edeceğimiz yere gelelim.
2015 yılında 43.027 adet ölümlü ve yaralanmalı motosiklet kazası meydana gelmiş.
827 motosiklet sürücüsü ölmüş.
3611 adette motorlu bisiklet kazası olmuş ve bunların sürücülerinden 68’i ölmüş.
Yani toplam 895 arkadaşımızı kaybetmişiz.
Şimdi dikkat!!!!!
Ölen arkadaşlarımızdan sadece 172 tanesi kask takmıyormuş.
Yani 723 arkadaşımız kaskları takılı olduğu halde hayatlarını kaybetmişler.
Bu konuyu iyi düşünmeliyiz.
Görüldüğü gibi sadece kask takmak hayatımızı korumuyor.


Son olarak Avrupa ülkelerinin bulunduğu bir Türkiye karşılaştırması tablosuyla mevzuyu bitirelim.
Tabloda çok ilginç bir şey göreceksiniz.
Almanya’da ölüm ve yaralanmalı kaza sayısı neredeyse Türkiye’nin iki katı.
Fakat ölü sayısı yarımız kadar.
Üstelik otomobil başına düşen ölü sayısında onlardan tam 10 kat fazlayız.
Yine İtalya’nın kaza sayısı bizle yakın ama telafat bizdekinin yarısı.

Buraya kadar bayılmadan geldiyseniz şimdi düşünme zamanı.
Nerede hata yapıyoruz?
Hakikaten araç kullanma konusunda milletçe yeteneksizmiyiz de birbirimizi bu kadar çok öldürüyoruz?
Herkese kazasız belasız günler dilerim.





2016 verileri yayınlandığında benzer bir konu açılarak bilgiler güncellenecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder